Lästips för stor som liten :)

När jag var liten läste jag HÄXORNA av ROALD DAHL,
det var egentligen av en slump som jag fick tag iden boken.
Jag hade läst ett visst antal böcker under sommarlovet
och då fick man ett GRATIS ex av biblioteket och det blev
den till mig.

                    
           Boken var lite läskig minns jag...

Nu under vuxenåren råkade jag sappa över till en dokumentär
om jus ROALD DAHL på TV. Det var en faschinerande historia
om honom och tanken slog mig att låna några böcker skrivna
av honom att läsa tillsammans med Hugo.

  
       Jojjes ljuvliga medicin var full med busiga hyss

Böckerna blev verkligen något av favorit-kvälls-bok.
Det roliga är att som vuxen tycker jag att de är så bra att jag
knappt inte kan sluta läsa, så ibland när Hugo somnat tjuvläser jag
några sidor framåt ;)

Dahl
skriver på ett klurigt språk med en del svåra ord men med
tankar som ett barn, eller som man ibland faktiskt tänker som
vuxen men helst inte vill erkänna...

Har du inte läst några av hans böcker tycker jag helt klart att det
är på tiden att du gör det. Låna hem nå´n från bibblan och sätt
igång :)

En klassiker som jag tror alla känner till är ju Kalle och chokladfabriken,
som även blivit film.

                             
                      Är du sugen på sötsaker???

Just nu läser vi Matilda som handlar om en liten flicka som bara är 5 år
men redan kan läsa och räkna, bättre än en vuxen. Hennes föräldrar är
tröga, dumma och lögnaktiga. I skolan stöter Matilda på rektorn som är
fasansfull mot småbarn och boken är spännande och lite sorglig men full
med hyss och upptåg som de flesta av Dahls böcker är.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Kan vara lite klurigt det där med reklamkoderna. Har du lagt in dom på rätt ställe/ställen i kodmallen?

2008-08-10 @ 15:33:58
URL: http://nyfiknafisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0