Glad måndagsräka med vitlökstouch


Räkor i tomatvitlök med pasta - måndagsfavorit hemma hos oss :)

Jag är en sådan där kvinna som GILLAR mat och då menar jag mat
som jag tycker är god...det spelar ingen roll vilken dag i veckan det
är utan här hemma lagar jag det som vi är sugna på oavsett om det
är fisktisdag eller ärtsoppetorsdag ;) :)

Maten jag lagar kockar jag nästintill ALLTID efter egna recept så håll
i hatten alla RIKTIGA kockar och husmödrar som följer min blogg ;)
Se mina matinlägg som en sprallig fröken alert som drar in i era kök.

Skaldjur, pasta och tortilla ger fin energi efter diverse träning så här på
måndagskvällen och innehåller nyttiga ämnen för din kropp.

   
Vitlökshack          Olivolja               Paprikakryddat    Tortillaknyte

Testlaga gärna den här rätten, den passar lika bra en vardag som vid
någon lite festligare tillställning. Skulle det bli rungande succé så glöm inte
att uppge källan till denna rätt ;)

Jag har lagat Glad måndagsräka till två personer idag och jag tycker inte
du ska beräkna receptet till fler personer än vad ni faktiskt är, då just
räkrätter inte blir så bra att spara på...

Skala 500 g räkor - använd TRE skålar och kör räkskalningen på löpande
                                band. Huvud - Stjärt - Kropp, det går snabbare och
                                känns roligare än att skala varje enskild räka för sig :)
                                Ställ i kylen så länge...

Hacka två vitlöksklyftor - matlagning ska dofta tycker jag - mmm härligt
                                           då vitlöken fräser runt i oljan

1 burk krossade tomater - häll tomaterna över den brynta vitlöken 

1 buljongtärning - fördela buljongen bland tomaterna och låt puttra på
                              ganska hög värme under lock i stekpannan

Pasta - koka pastan under tiden i lättsaltat vatten och några droppar olivolja

Vetetortillabröd - blir så mycket piffigare om du tar ett bakplåtspapper...
                             knycklar ihop det och blötar det rejält. Krama ur vattnet
                             och lägg bröden på pappret. Ringla olivolja och "gnid" in
                             bröden ordentligt på båda sidorna och strö därefter paprika-
                             pulver på dem för deras skönhets skull :) Gör ett litet knyte
                             och placera i mitten på ugnen i 175 grader.

Vitlökstomaterna - har nu kokat så att vätskan försvunnit och det är dax att
                               hacka i örter som basilika, oregano och anat grönt guld du gilla.

Räkorna - vänder du försiktigt i precis till serveringen så att de behåller sin spänst.

Servera med fräsch krispig Romansallad och de "ångkokta" tortillabröden 

 

Glad måndag på er ♥                       
                        




Kommentarer
Postat av: Mary

Sv; Det kommer gå toppen, pappa är laktosintolerant och det är bara byta ut! :)

2012-01-23 @ 19:24:10
URL: http://madebymaryblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0