Lillebror-Tårta MJÖLKFRI :)


Hugo fixar med chokladkrämen och apelsingrädden

Dagen till ära...jag blev moster igen och Hugo fick ännu en liten kusin :)

Receptet har vi själva hittat på så provbakar du denna är det på egen risk
men VI tyckte den blev himmelskt god och jag kommer även att bjuda på
den på jobbet i morgon :)

Lillebror-Tårta

Till själva smeten behöver du följande:

3 ägg
2 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker poröst med elvisp,
blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver
Vänd ner torrvarorna i smeten.
Bred ut smeten i en bakplåtspappersbeklädd långpanna.
Grädda i ugnen på 175 grader tills den fått ljusbrun färg.

Låt kakan svalna då den är färdiggräddad.

Till Apelsingrädden behöver du följande:

1 tsk gelantinpulver
1 ägg
3 msk socker
1 dl färskpressad apelsinsaft
rivet skal från en apelsin
2 dl Soyatoo ( SOJAVISPGRÄDDE)

Blanda gelantinpulvret med 1 matsked vatten i en kopp,
ställ koppen i kokande vattenbad så gelantinen löses upp.
Blanda ägg, socker och apelsinsaften i en gryta och sjud på
svag värme under omrörning.
Häll över gelantinen i apelsinsåsen och blanda även i
apelsinskalen och låt allt svalna.

Vispa grädden och blanda med apelsinsåsen då den är kall.

Till Chokladkrämen behöver du följande:

2 rutor Odense Mörk choklad
1 dl sojagrädde (ej den vispbara utan den "vanliga")

Smält ihop på svag värme.

Nu är det dax att pyssla ihop allt...bred chokladkrämen
på kakan och därefter apelsingrädden. Rulla ihop, precis som
en rulltårta.

Servera med Sojagrädde till mjölkallergiker och vanlig visp-
grädde till de andra :) :) Eftersom jag är allergisk och inte Hugo
så valde vi att inte bre på och garnera tårtan men givetvis blir
det festligare om man gör det vid en bjudning :)

Hur som helst så smakade den riktigt gott så vågar du testa
mitt recept...så VARSÅGOD :)


     

Kommentarer
Postat av: jennifer

Vilken soya grädde använde du?? Jag kan inte se dem framför mig :)

2012-03-26 @ 14:19:27
URL: http://jenzaaa.bloggplatsen.se
Postat av: Malin

SVAR: Hej Jennifer, jag brukar använda SOYATOO, den går att vispa. Förpackningen har jordgubbar på framsidan och brukar inte stå i kyldisken i butiken utan vid allergihyllan :)Dessutom har ALPRO kommit ut med en ny som får jättebra konsistens då du vispar den :) :) men den är helt ny och jag har bara hittat den i en butik i Helsingborg.

Lycka till :)

2012-03-26 @ 19:36:04
URL: http://jasminofriends.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0