Kalkonfilé - eget recept <3

 
Citron o rödlöksfräs...                      Action i köket,kockan får ligga i ;)
 
Kalkonfilé ligger oftast ett steg efter kycklingen då vi oftast väljer kyckling
eftersom den alltid finns med i alla "matblad".  Själv köper jag
gärna kalkonfilé från Ingelsta Kalkon. De har riktigt fint kött och finns
alltid hemma i min matbutik.
 
Kalkonfilé är gott, lättlagat och nyttigt :) Jag gillar att det är enkelt att fixa
då vi har mycket på träningsschemat hemma hos oss...puh, faktiskt träningar
varje dag och matcher på helgen...så planering och förberedelse ligger mig
varmt om hjärtat.
 
Detta behöver du till min goda Kalkonfilé som jag lagade i måndags till 2 pers:
 
ca 400 g Ingelsta Kalkonfilé
1 citron
1/2 paket Små fina ärtor
1 rödlök
Dill
potatis
salt,peppar o socker
 
(ev sås men det behövs ingen då det är så himla gott i sig med alla
fräscha smaker, lyxa till det med en bea)
 
Ett måste och min bästa vän i köket är matlagningstermometern, med den har
du full koll på när ditt kött är färdigt och du slipper otrevliga överraskningar.
 
                                 

Dela o stek kalkonen i jämna bitar så den får en fin yta, salta o peppra efter
smak och tillaga i ugnen i ca 150 grader.
Kalkonen är som bäst vid ca 63-65 grader innnertemperatur.
 
Skär potatisen i så små bitar du kan och bryn den rå i stekpanna med
en nypa socker och salt. Då den fått en lätt knaprig yta kan du med fördel
även ställa in den i ugnen tills allt är klart.
 
Koka en citron och skär av skalet i tunna strimlor, undvik att få med det vita
då det gärna ger en bitterbesk smak som vi helst är förutan.
 
Fräs citronskalet tillsammans med skivad rödlök och ärtorna, toppa med dill.
 
Lätt, lyxigt och otroligt gott ♥
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0