Apelsinsenap på eget vis


Min hemmagjorda juliga Apelsinsenap :)

Som julens händiga husmor tog jag tag i min efterlängtade apelsinsenap.
Var för ett par år sedan jag var på ett riktgit bra julbord där kocken
lagat egen Apelsinsenap som var himmelskt god :) sedan dess hade jag
haft i tanken att jag skulle prova på det där själv.

Då jag absolut inte är någon stjärna i köket (kan ju inte vara bra på allt ;))
utan jag hellre gör det för att det är mysigt och kul så får jag kanske
erkänna att min blev något stark. Men som förstagångssenapsmakerska
så känner jag min ändå rätt nöjd och glad :)

Jag skyller på att telefonen ringde mitt i allt och att jag därefter frångick
receptet något med det där senapspulvret som skulle i :) så ska du testa
det här ber jag dig att HÅLLA DIG TILL RECEPTET OCH SVARA INTE I
TELEFON OM DET RINGER :) även om det är den "riktiga kocken", som det
faktiskt var där på linjen...hi hi hi...desto fler kockar desto sämre soppa
har man ju hört :)

 
Apelsinsmaken blev jättegod :)

Du behöver:

2 påsar gult senapsfrö
1 påse brunt senapsfrö
1,5 dl vatten
2 msk Colman´s senapspulver
2 msk socker
1 tsk salt
2 msk vitvinsvinäger
0,5 dl neutral olja
2 tsk finrivet apelsinskal
1 msk pressad apelsinsaft

Koka senapsfröna i vattnet ca 5 min
Tillsätt resten av ingredienserna förutom apelsinsmakerna
Mixa med stavmixern till en lagom konsistens.
Smaksätt därefter med apelsinskalet och saften.
Välj en vacker glasburk som du gör till din egen favorit.

Riktigt fin som "Gå bort present" och senapen kommer
även att passa utmärkt till fisk :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0