Sparrissoppa utan mjölkprodukter


Malins goda sparrissoppa utan mjölkprodukter är mumma...

Soppa är otroligt lätt att tillaga och så gott och mättande. I dag gjorde
jag en god sparrissoppa med baconcrisp och vitlöksdoftande bröd.

Eftersom jag är allergisk mot mjölkprodukter lagar jag sällan mat efter
recept utan "hittar" på lite eget och än så länge har jag inte hört
någon gäst klaga på min mat ;)

Jag lagade till 4 personer men då vi "bara" var två i dag så räcker det
till en lyxig matlåda till jobbet i morgon med.

 
Fryst sparris från Österlen              Alpro Soya mjölkfri grädde

Du behöver följande om du vill laga min soppa:

300 g Sparris
1 Gul lök
Mjölkfritt smör
5 dl Vatten
2,5 msk Kycklingfond
1 dl Alpro Soya grädde
Vitpeppar, Salt
2 pkt Bacon
Lite persilja
Vitlöksbaguetter

Gör så här

1.
Hacka löken i små bitar o fräs den mjuk i en klick smör

2. Dela sparrisen i små bitar och förväll den lite lätt i ett par minuter

3. Mixa sparris, lök, mjölkfri grädde, vatten och kycklingfond

4. Knaperstek bacon i crispiga små bitar och grädda vitlöksbrödet i ugnen

5. Häll upp soppan i en kastrull och koka upp den o smaksätt med salt o peppar

6. Servera soppan med baconcrisp, brödet och toppa den med lite persilja


Vitlöksdoftande baguetter passar utmärkt till den goda sparrissoppan

Det är enkelt att anpassa och laga mat utan mjölprodukter.
Smaken och konsistensen går oftast att få som mat med mjölk ( och
det vet jag eftersom jag fick allergin när jag var 18 år och har alltså
ätit mjölkprodukter tidigare i livet )

Middagen och det vackra vårvädret i dag fick mig att längta till vackra
Österlen. Ett favoritutflyktsmål :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0