Äpplerulltårta a´la allas veckotidning

  
Receptet hittade jag i allas nr 40 2011 :)

Jag älskar att laga mat på frihand, ja du vet utan att följa en
massa recept. Bara låta fantasin flöda och uppleva nya smaker
och dofter.

Däremot när jag ska baka vågar jag inte ta ut svängarna lika
mycket utan då följer jag gärna ett recept för att vara på den
säkra sidan.

Som buzzador för allas veckotidning har jag förmånen att få prova
på tidningen under en viss tid och jag är så glad över alla
fantastiska recept jag hittar i varje nummer.

Ikväll provade jag på en ljuvlig rulltårta med kaneläpple
och här delar jag med mig av receptet...

"Klä en långpanna med bakplåtspapper.
 Vispa 3 ägg och 2 dl strösocker.
 Blanda 2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver och 1 tsk stött kardemumma.
 Rör ner blandningen försiktigt och tillsätt 1/2 dl sojamjölk.
 Rör varsamt till en jämn smet. Bred ut i långpannan och grädda
 genast längst ner i ugnen på ca 250 grader i 5 min.
 Stjälp upp kakan på ett annat papper. Dra av gräddningspappret
 med hjälp av pensel o vatten lossnar den fint.
 Blanda 1 1/2 dl äpplemos och 2 tsk kanel, bred över gottet på
 den varma kakan. Rulla ihop från kortsidan och skär i skivor"

Kakan var jättelätt att göra och det gick ju så snabbt, bra när man
känner sig gottesugen och inte vill vänta för länge :)

Jag tycker det är tråkigt att baka till bara sig själv så jag gjorde
en liten överraskningspresent till min väninna som hon fick när hon
kom hem... allas veckotidning och nybakad äpplerultårta tackar ingen
nej till :) så här i höstmyset...

 
Varför inte överraska en vän i höstmörkret?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (stannar hos mej)

Namnet på din blogg:

Dina ord...:

Trackback
RSS 2.0